Bürke

megint egy új szót tanultam a mai napon, sajnos, saját káromra...Történt ugyanis, hogy ma ebédre paradicsomos káposztafőzeléket ebédeltem. Nem saját készítésű volt, de ízre amúgy nem volt vele semmi gond, ízlett, kanalaztam is belőle rendesen. Aztán egyszer csak a számban valami gyanús dolgot fedeztem fel. Megvizsgáltam közelebbről, egy 1×1 centis vastag bőrcafat volt...Átnéztem a tányéromban lévő egész főzeléket (mint valami búvárkund, turkáltam végig az egészet), tele volt apróbb húsdarabkákkal és bőrökkel. Ekkor tanultam meg mi az a bürke: az a kis bőrdarabka, amit a számból halásztam ki és ami miatt elment az étvágyam és amit nem is értek minek az amúgy tök finom főzelékbe...Állítólag az íze miatt kell belefőzni, még életembe nem hallottam ilyet, én soha még nem főztem semmit a főzelékbe, ami nem oda való. Az, hogy egyesek fura dolgokat főznek a főzelékekbe, a mai napig nem értem minek, mert itt a borsóban is szokott lenni hús, a tökfőzelék piros és szintén van benne pörkölt belefőzve, de a krumplifőzeléket és a káposzta főzeléket is említhetném, amiben lecsókolbász vagy debreceni úszkál. Mindegyik piros, ez bennük a közös, meg a belefőzött feltét, bár szerintem, ahogy a neve is mutatja: ez FELTÉT, azaz a kaja tetején kéne legyen. De a bürke, az új volt...új és utolsó is egyben.