Cékla úr

Ismerkedjünk meg mai barátunkkal, a céklával! Ez a zöldség az egyik leghasznosabb mind közül, rengeteg vitamint, nyomelemet és még sokféle hasznos dolgot tartalmaz, amiket most nem sorolok fel, mert majdnem mindenre jó (megfázás, tisztítókúra, gyomorpanaszok, láz, izomépítés, kismamáknak, hangulatjavító...stb). A kiváló festő hatásának köszönhetően (mellyel találkozhatunk a feldolgozás során kezünkön is) festékanyagnak is használható, az ősz és tél egyik kedvelt körömlakk színe lehetne a céklavörös.

Mivel jó olcsón beszerezhető (kb. 100-150 forint kilója) "orvosságról" van szó, ezért érdemes a kezünk bőrét, a ruhánkat és az életünkből 1 órát rááldozni arra, hogy céklasalátát készítsünk. Még mielőtt hozzáfognánk, öltözzünk játszós ruhába, majd vegyünk rá egy kötényt (vagy egy desszantos ruhát, aminek nem árt). Készítsünk a közelbe egy citromot, mert ez kiválóan oldja a festéket a bőrről és mindent pakoljunk el az asztalról, nehogy megfogja a céklalé. Ha megvagyunk és kezünkbe vettük a fekete gumót, felejtsük el a telefonunkat és fehér laptopunkat egy időre...

Meghámozzuk a céklát. Úgy tűnik ezen a héten kifejezetten csonthájasokat válogattam össze, bár a céklát még mindig könnyebb volt megpucolni, mint a birsalmát...Ha megvagyunk vele, jön a munka oroszlán része: a reszelés. Későn jutott eszembe, de erre a célra alkalmas lehet a botmixerek fantasztikus kiegészítője; az aprító is. Vagy ha nem vágyunk nagyon pépes salátára, akkor a nagy lyukú reszelőt válasszuk (fele idő, fele lé...). Lereszeltük a céklákat, minden tiszta vörös, jöhetnek az almák, ezeket is belereszeljük kb. 1-1 arányban a céklával. Aztán ízesítjük, ahogy akarjuk. A háziasszonyok kedvenc szakácskönyvében, a google keresőben rengetegféle receptet találtam, én egy mixelt változatot alkalmaztam: citromlét facsartam a reszelékbe, majd sóztam és cukroztam (mézzel helyettesíthető), borsoztam picikét. Majonézes tormát használtam hozzá ízesítőül, de az elszántabbak le is reszelhetnek egy szál friss tormát, amihez egy 100-as zsepi szükséges. Hűtőben érlelődik egy órát egy dobozkában, a picit kifacsart levét pedig megittam, mert kell a friss vér a szervezetnek! 

Cékla Úr:

Reszelvény:

Itt már összemixeltem az almát és a céklát: 

Egy nagy pohár lé is maradt, fő az egészség!